digitaal loket

Welkom op het gemeentelijke digitaal loket

Wat is het digitaal loket ?

Via het digitaal loket kan je verschillende documenten digitaal aanvragen.  Hiervoor hoef je dus niet meer naar het gemeentehuis te komen.
De aangevraagde documenten worden aangevuld met de nodige elektronische handtekening(en) en een beveiligde code en worden naar uw e-mailadres verstuurd.

Dankzij de digitale handtekening zijn ze volledig rechtsgeldig.

Bovendien zijn er heel wat voordelen aan verbonden :
- bespaar tijd en geld
- overal en altijd (24/7) toegang en controle van belangrijke documenten
- retraceerbaarheid van documenten en wie ze tekende

Wat is Verifieer ?

Hieronder vindt je stap voor stap hoe je een document kunt openen en controleren op authenticiteit :

1. Je ontving een papieren document
Met de unieke code (xxxx-xxxx-xxxx-xxxx) kun je, of een derde aan wie je het document geeft, via de website www.verifieer.be het geschrift controleren.

1) Open de website www.verifieer.be
2) Vul op de homepagina uw unieke code (16 cijfers) in die op uw papieren documenten staat
3) Indien dit document geen eID vereist, opent het PDF document onmiddellijk
4) Indien dit document een eID vereist :
- steek uw electronische idenditeitskaart in uw kaartlezer
- geef uw pincode van uw elektronische identiteitskaart in

Het PDF document opent.  Opgelet : het is mogelijk dat u eventueel een ontvangstbewiijs moet tekenen vooraleer u het document kan openen (zoals u vb. doet als u een postpakket per post ontvangt).

2. U ontving per mail een link met een documentcode naar uw digitaal document (PDF)
Klik op de link in de ontvangen mail of kopieer de URL in uw webbrowser.

1) Indien dit document geen eID vereist, open het PDF document onmiddellijk
2) Indien dit document een eID vereist :
-steek uw elektronische identiteitskaart in uw kaartlezer
- geef uw pincode va uw electronische identiteitskaart in

Het PDF document opent.  Opgelet : het is mogelijk dat u eventueel een ontvangstbewijs moet tekenen vooraleer u het document kan openen (zoals u vb doet wanneer u een postpakket per post krijgt).


Wat heb ik nodig ?

1. Een elektronische identiteitskaart en een eID-kaartlezer (te verkrijgen in een computerwinkel of supermarkt)

2. Beschikken over software om uw eID te lezen.  Deze software is terug te vinden via http://eid.belgium.be.

3. Beschikken over een minimale versie van Java Software om te kunnen aanmelden met eID.
http://java.com/nl/download.


4. Beschikken over Acrobat Reader (min. versie 10) om ondertekende pdf documenten te kunnen bekijken. http://get.adobe.com/nl/reader

5. Beschikken over de digitale certificaten "Belgium Root CA) en "Belgum Root CA2" op uw computer om een eID handtekening te kunnen valideren.
Download beide certificaten via onderstaande links en bewaar ze op uw bureaublad :
http://certs.eid.belgium.be/belgiumca.crt
http://certs.eid.belgium.be/belgiumrca2.crt