Boomplantactie op de Poortelei

Op zondag 1 februari organiseerde lokaal bestuur Niel samen met BOS+ een grote boomplantactie op de Poortelei. Samen met inwoners, scholen en jeugdverenigingen werden die dag ongeveer 2.600 bomen en struiken aangeplant.

De plantactie maakte deel uit van de aanleg van een nieuw bufferbekken, dat werd ingericht als een groen en natuurlijk gebied. Het project droeg bij aan waterbeheer, biodiversiteit en een groenere leefomgeving voor Niel. Door de aanplant samen met inwoners te organiseren, wilde het lokaal bestuur het draagvlak vergroten en kinderen en jongeren actief betrekken bij hun leefomgeving.

De locatie bevindt zich in de omgeving van de vernieuwde Matenstraat en maakt deel uit van een bredere herinrichting van de zone.

De boomplantactie startte om 10 uur en liep tot 16 uur. Deelname was mogelijk voor jong en oud, en ook wie slechts enkele uurtjes kon helpen, was welkom. Materiaal en begeleiding werden voorzien. Tijdens een welverdiende pauze was er soep om op te warmen. 

Met deze actie zette Niel opnieuw een concrete stap richting een groener en toekomstgericht openbaar domein, samen met zijn inwoners. De gemeente zette op deze manier in op een prachtig en toegankelijk stukje groen en gaf de buurt een extra rustpunt.

Over BOS+

BOS+ is een Vlaamse organisatie die zich inzet voor meer en beter bos en groen in Vlaanderen. Samen met lokale besturen, scholen, verenigingen en vrijwilligers werkt BOS+ aan bosuitbreiding, natuurherstel en een duurzame omgang met open ruimte.