FAQ "Dienstverlening op afspraak"

De gemeente en het OCMW van Niel werken hoofdzakelijk op afspraak. Wat houdt dat in?

Onze dienstverlening op afspraak is verder uitgebreid. Wil je een elektronische identiteitskaart, een internationaal paspoort of een rijbewijs aanvragen? Dan maak je hiervoor eerst een afspraak.

 

Waarom dienstverlening op afspraak?

Iedereen wil op de best mogelijke manier geholpen worden en niemand houdt ervan om te wachten. Precies om de inwoners professioneel en snel van dienst te kunnen zijn op de dag en het tijdstip dat voor hen het beste past, werken veel gemeenten hoofdzakelijk op afspraak.

Want als je al een afspraak maakt bij de huisarts, de kapper of de garagehouder, waarom dan ook niet bij jouw lokaal bestuur? Zo hoef je niet onnodig te wachten tot je aan de beurt bent. Bovendien ben je er met een afspraak zeker van dat je geholpen wordt door een medewerker met kennis van zaken die je goed voorbereid te woord zal staan.

 

Hoe maak ik een afspraak?

Een afspraak maak je het makkelijkste via onze website www.niel.be.

  1. Ga naar www.niel.be en klik op “maak een afspraak”.
  2. Selecteer de activiteit waarvoor je een afspraak wil maken.
  3. Kies de datum en het tijdstip waarop je wil langskomen.
  4. Vul jouw contactgegevens in.
  5. Bevestig jouw afspraak.
  6. Je ontvangt een bevestigingsmail in jouw mailbox.
  7. Print de bevestiging af of download ze op jouw smartphone en breng ze mee naar jouw afspraak. Breng zeker ook alle benodigde documenten mee.

Een afspraak maken kan ook via mail naar secretariaat@niel.be , telefonisch op 03 451 11 10 of persoonlijk aan de onthaalbalie.

 

Hoe verplaats of annuleer ik een afspraak?

Kan je onverwacht niet komen? Gelieve dan jouw afspraak te annuleren of te verplaatsen; zo kunnen we sneller iemand anders helpen. Je kan jouw afspraak zelf online annuleren of verplaatsen via de link in de bevestigingsmail. Je kan ons ook bellen op 03 451 11 10.

 

Voor welke producten en diensten heb ik een afspraak nodig?

Producten en diensten van de dienst Burgerzaken

Woonplaats en verhuizen: 

  • Adreswijziging aangeven
  • Tijdelijke afwezigheid melden
  • Referentieadres aanvragen
  • Gedeeld verblijf registreren (bij verblijfsco-ouderschap minderjarige kinderen)
  • Verblijfstoestand doorgeven (van een persoon die bv. van jouw adres geschrapt moet worden)

Elektronische identiteitskaart:

  • Aanvragen
  • Afhalen
  • Adresgegevens op chip aanpassen na verhuis (na politiecontrole)
  • Pincode deblokkeren

Geboorte en gezin:

  • Een kind erkennen
  • Een kind adopteren

Persoonsgegevens:

  • Voornaam wijzigen
  • Geslacht wijzigen
  • Akte laten verbeteren
  • Buitenlandse akte laten registreren

Niet-Belgen:

  • Inschrijving en registratie (opstart nieuw dossier)
  • Belgische nationaliteit aanvragen
  • Elektronische vreemdelingenkaart aanvragen of afhalen
  • Verbintenis tot tenlasteneming valideren
  • Verblijfskaart niet-Belgisch kind jonger dan 12 jaar aanvragen of afhalen
  • Attest van immatriculatie aanvragen of laten verlengen
  • Aankomstverklaring in ontvangst nemen

Overlijden:

  • Instemming/weigering orgaandonatie registreren
  • Laatste wilsbeschikking registreren
  • Wilsverklaring euthanasie registreren
  • Erfrechtverklaring aanvragen
  • Ontgraving aanvragen
  • Concessie voor graven, urnenveld of columbariummuur aanvragen of beëindigen

Reizen:

  • Reispaspoort aanvragen (afhalen kan zonder afspraak aan de snelbalie)
  • Reistoelating minderjarigen aanvragen (kan ook online aangevraagd worden)
  • Kids-ID aanvragen
  • Kids-ID ophalen

Rijbewijzen:

  • Voorlopig rijbewijs aanvragen (afhalen kan zonder afspraak aan de snelbalie)
  • Rijbewijs aanvragen (afhalen kan zonder afspraak aan de snelbalie)
  • Internationaal rijbewijs aanvragen (afhalen kan zonder afspraak aan de snelbalie)
  • Buitenlands rijbewijs registreren en omwisselen

Samenwonen en trouwen:

  • Huwelijk aangeven
  • Wettelijk samenwonen aangeven
  • Buitenlands huwelijk registeren

Andere:

  • Uittreksels/afschriften/attesten aanvragen voor andere personen dan jezelf
  • Handtekening wettigen

Dienstverlening Dienst Secretariaat

  • Openbaar onderzoek : aanvraag tot inzage van bouwdossiers. (via computer aan het onthaal)

Diensten van de dienst Omgeving 

  • Inlichtingen over bouwen/verbouwen (hiervoor dien je eerst even een mail te sturen naar vergunningen@niel.be).
  • Inlichtingen over het vellen van bomen/wijzigingen kleine landschapselementen (hiervoor dien je eerst even een mail te sturen naar vergunningen@niel.be).
  • Inlichtingen over het Ruimtelijk Beleidsplan of de Ruimtelijke Uitvoeringsplannen (RUP's)(hiervoor dien je eerst even een mail te sturen naar vergunningen@niel.be).
  • Vooroverleg over een bouwdossier als particulier.
  • Vooroverleg over een bouwdossier als architect/deskundige.
  • Vooroverleg over een verkavelingsdossier als architect/deskundige.
  • Vooroverleg over een exploitatievergunning als architect/deskundige.
  • Openbaarheid van bestuur: een bouwdossier opvragen (hiervoor dien je eerst even een mail te sturen naar vergunningen@niel.be).
  • Vergunningen: aanvraag van zorgwonen (hiervoor dien je eerst even een mail te sturen naar vergunningen@niel.be).
  • Handhaving: melden van een bouwovertreding (hiervoor dien je eerst even een mail te sturen naar vergunningen@niel.be).
  • Handhaving: melden van kappen van bomen (hiervoor dien je eerst even een mail te sturen naar vergunningen@niel.be).

Dienstverlening Dienst Milieu

  • Milieu : inlichtingen over water, energie, exploitatievergunning.

Dienstverlening Sociale Dienst

  • Eerste gesprek met een welzijnsconsulent
  • Eerste gesprek met een maatschappelijk assistent (voor vervolggesprekken boekt de welzijnsconsulent of maatschappelijk assistent die je begeleidt verdere afspraken met jou in).

 

Voor welke producten en diensten heb ik GEEN afspraak nodig?

Producten en diensten van de dienst Burgerzaken

  • Reispaspoort afhalen
  • Voorlopig rijbewijs afhalen
  • Rijbewijs afhalen
  • Internationaal rijbewijs afhalen
  • Uittreksels/afschriften/attesten voor jezelf aanvragen

Diensten van de dienst Omgeving

Dienstverlening Dienst Milieu

  • Inlichtingen over risicogronden.

Dienstverlening Sociale Dienst

  • Voor zeer dringende hulpvragen kan je terecht bij de Sociale Dienst via 03 451 11 45.

 

Als ik voor meerdere zaken wil langskomen, moet ik dan ook meerdere afspraken inplannen?

Ja, voor ieder product of iedere activiteit maak je een aparte afspraak. Zo kunnen we steeds voldoende tijd uittrekken om je gepast en klantgericht verder te helpen. Voor het afhalen van jouw aangevraagd paspoort of (voorlopig of internationaal) rijbewijs en voor het aanvragen van uittreksels, attesten, en afschriften die betrekking hebben op jezelf, hoef je geen afspraak te maken. Zie ook de vraag over het afhalen: 'Als ik mijn aangevraagd paspoort of rijbewijs kom afhalen, moet ik dan ook een afspraak maken?'.

 

Ik heb een afspraak bij de dienst Omgeving. Welke gegevens moet ik voor deze afspraak bezorgen ?

Je stuurt ons enkele dagen voordien naar vergunningen@niel.be minstens volgende gegevens :

1. De adresgegevens van het dossier dat je wil bespreken.

2. Een korte omschrijving van jouw vraag of het onderwerp.

3. De contactgegevens van jouw architect, indien je er een hebt.

4. Jouw contactgegevens.

 

Binnen welke termijn kan ik een afspraak inplannen?

Je kan tot 25 kalenderdagen vooruit jouw afspraak digitaal inplannen.

 

Ik heb geen computer of geen internet. Hoe kan ik een afspraak maken?

Je kan telefonisch een afspraak maken via 03 451 11 10. Daarnaast kan je tijdens openingstijden aan de onthaalbalie zelf digitaal een afspraak plannen. Hiervoor staat een computer ter beschikking. De onthaalmedewerkers kunnen je hierbij helpen. Wanneer je een afspraak hebt, gelieve jezelf op tijd aan te melden aan het nieuwe onthaal in het Huis van de Nielenaar.

 

Is het voor maandagavond ook nodig om een afspraak te maken?

Ja, ook op maandagavond werken we op afspraak.

 

Wanneer is het Huis van de Nielenaar geopend?

Je vindt onze openingstijden op www.niel.be/contact

 

Als ik mijn aangevraagd paspoort of (voorlopig/internationaal) rijbewijs kom afhalen, moet ik dan ook een afspraak maken?

Nee, dat hoeft niet. Voor het afhalen van aangevraagde paspoorten en (voorlopige/internationale) rijbewijzen, en voor het aanvragen van uittreksels, attesten of afschriften die op jezelf betrekking hebben, kan je terecht aan de snelbalie in het Huis van de Nielenaar.

  

Wat als mijn paspoort, identiteitskaart of rijbewijs op korte termijn verloopt en ik niet meteen een afspraak kan inplannen?

Wanneer er sprake is van een noodsituatie kan je telefonisch met ons contact opnemen via 03 451 11 10 of kan je persoonlijk naar de onthaalbalie komen in het Huis van de Nielenaar. Wij zullen de situatie beoordelen en als het nodig is op korte termijn een afspraak voor je maken of een andere oplossing voor je vinden.

Ik heb (dringend) hulp nodig en weet niet bij welke dienst ik terecht kan. Wat kan ik doen?

Voor een onverwachte en dringende vraag om informatie, advies of hulp kan je persoonlijk naar de onthaalbalie komen in het Huis van de Nielenaar of telefonisch contact nemen op 03 451 11 10. Wij zullen op korte termijn een afspraak voor je maken of een andere oplossing voor je vinden.