De gemeentelijke site waar het OCMW en de gemeente gehuisvest zijn, heet voortaan Huis van de Nielenaar. Dat maakte het gemeentebestuur bekend. De inwoners van Niel konden de voorbije maanden hun favoriete naam kiezen uit drie keuzemogelijkheden. Huis van de Nielenaar haalde het daarbij met ruim 42% van de stemmen.
Het OCMW en de dienst burgerzaken van de gemeente Niel namen eind januari hun intrek in een nieuw pand gelegen tussen het bestaande gemeentehuisgebouw en de GO! Basisschool De Parel.
Het gebouw is sindsdien de unieke toegangspoort voor alle diensten van OCMW en gemeente. Bezoekers vinden er een aangename en goed uitgeruste gemeenschappelijke ontvangst- en wachtruimte. Van daar worden ze door de medewerkers van het algemeen onthaal klantgericht begeleid naar de juiste gesprekspartners.
Dat zijn er overigens almaar meer. Want ook externe partners, zoals de lokale politie, sociale huisvestingsmaatschappijen, het Energiek Loket, en het Huis van het Kind staan in de Ridder Berthoutlaan ten dienste van de Nielenaren, op afspraak of tijdens wekelijkse of maandelijkse zitdagen.
Het gemeentebestuur besliste eind vorig jaar dat de inwoners de naam voor de nieuwe gemeentelijke site konden kiezen. Daartoe kon de bevolking de voorbije maanden online en via stembiljetten haar voorkeur uitspreken voor één van drie mogelijkheden: Huis van de Nielenaar, Nielhuis of Nielderhuis. De eerste optie haalde het met 42% van de stemmen en een neuslengte voorsprong op Nielderhuis (39%), zo werd donderdag bekend gemaakt.
In het Huis van de Nielenaar werken gemeente en OCMW voornamelijk op afspraak. Daarmee kunnen ze de inwoners professioneel en snel van dienst zijn op de dag en het tijdstip dat hen het beste past. Bovendien hoeven mensen zo niet onnodig te wachten tot ze aan de beurt zijn en kunnen ze met zekerheid geholpen worden door een medewerker met kennis van zaken.
Een afspraak maken kan online, telefonisch of persoonlijk bij de onthaalmedewerkers in het Huis van de Nielenaar. De website van de gemeente (https://www.niel.be/faq-dienstverlening-op-afspraak) verschaft uitgebreid informatie over wat, wanneer en hoe.