Valpreventie

Valpartijen zijn helaas een veelvoorkomend probleem bij ouderen: ieder jaar komt tot een derde van de 65-plussers ten val. Dat heeft een negatieve impact op hun levenskwaliteit, zowel op lichamelijk vlak als op psychologisch en sociaal vlak. Wie al eens viel, ontwikkelt bijvoorbeeld vaak valangst of raakt geïsoleerd van de buitenwereld.

Vallen kunnen voorkomen worden door de belangrijkste boosdoeners aan te pakken met een aantal simpele preventieve maatregelen. We lijsten ze hieronder even op:

  • Verminderd evenwicht, spierkracht en mobiliteit: als u ouder wordt, neemt uw spierkracht af. Rust roest, dus beweeg voldoende!
  • Ongezonde voeding: calcium, vitamine D en eiwitten zijn belangrijk om uw spieren en beenderen sterk te houden. Eet daarom gezond en gevarieerd, zodat u deze stoffen kan opnemen uit uw voeding.
  • Onveilige woonomgeving: trapjes, vloerkleden, slechte verlichting of kabels die over de vloer lopen zijn klassieke boosdoeners. Werk mogelijk gevaarlijke situaties daarom weg.
  • Slecht zicht: het is belangrijk dat u obstakels of onveilige situaties goed ziet. Laat daarom uw ogen regelmatig controleren en zorg voor voldoende verlichting in huis.

Een handige checklist zet u verder op weg! 

Week van de Valpreventie

Om ouderen, familieleden en zorgverleners te sensibiliseren rond de gevaren van een val, is er ieder jaar de "Week van de Valpreventie". Dit jaar loopt die van maandag 25 april tot en met zondag 1 mei.

Ook dit jaar strijden de Vlaamse provincies en Brussel om de titel "valveiligste provincie van 2022". Doe nog tot en met zondag 1/5 een of meerdere uitdagingen, en help de provincie Antwerpen aan de overwinning. 

Meer informatie