De Matenstraat is een van de belangrijkste invalswegen van onze gemeente, maar wordt momenteel vernieuwd. Dat was hoog nodig. De verouderde infrastructuur maakt plaats voor een verkeersveilige en moderne inrichting met extra aandacht voor iedere weggebruiker (voetgangers, fietsers, auto's en openbaar vervoer) Concreet legt Pidpa een nieuwe drinkwaterleiding en gescheiden riolering aan, maken we de nutsleidingen klaar voor de toekomst en pakken we de rijbaan, voet- en fietspaden aan.
Ondergrondse nutswerken
De eerste ingrepen voor de heraanleg van de Matenstraat zijn achter de rug. Watermaatschappij Pidpa startte eind augustus 2023 met de aanleg van een nieuwe toevoerleiding voor drinkwater. Tegelijk werden meteen ook de andere nutsleidingen gemoderniseerd.
In juli 2024 eindigden alle nutswerken die noodzakelijk waren in de Matenstraat. Nu zijn we helemaal klaar voor de start van de weg – en rioleringswerken.
Rioleringswerken en heraanleg Matenstraat
Na de nutswerken kunnen we aan de slag met de aanleg van een nieuw, gescheiden rioleringsstelsel en de heraanleg van de rijweg.
Op maandag 5 augustus 2024 start aannemer Viabuild met de eerste fase van deze hoofdwerken in de Matenstraat. Het gaat om de opbraak van de huidige verhardingen, de aanleg van gescheiden riolering en de vernieuwing van de volledige rijweginfrastructuur. Deze werkzaamheden hebben een grote impact op de toegankelijkheid van de straat en de woningen.
Fase 1: Matenstraat van spoorweg tot Uitbreidingsstraat & Poortelei
De heraanleg van de Matenstraat is opgedeeld in drie fasen om de impact op de omgeving te beperken. Tijdens de eerste fase werken de aannemers tussen de spoorwegovergang en het kruispunt met de Uitbreidingsstraat. In deze zone zijn ze tegen eind dit jaar klaar. Begin januari 2025 schuift de werf vervolgens op en vernieuwen ze de Matenstraat vanaf de Uitbreidingsstraat tot de Tuinlei.
Goed om weten is dat ook de Poortelei deel uitmaakt van Fase 1. Hier starten ze in de eerste week van de werken immers met de aanleg van riolering. Van iets voor de hondenschool werkt Viabuild in de richting van de Matenstraat. Daarna start de rioolaanleg in de Matenstraat zelf en wordt vanaf de spoorweg naar de Uitbreidingsstraat gewerkt.
Werfzone afgesloten & beperkte toegang voor bewoners
Vanaf 5 augustus tot en met december 2024 is de hele werfzone van Fase 1 afgesloten voor verkeer. Zodra de werken na het zomers bouwverlof aanvatten, breekt de aannemer meteen de betonnen rijbaan op en start de aanleg van de riolering. Omdat Viabuild niet overal tegelijk werkt, kunnen bewoners buiten de werkuren wel nog in de buurt van de woning geraken. De toegankelijkheid is mogelijk over steenpuin en afhankelijk van waar precies gewerkt wordt, via de ene of de andere zijde van de werf.
Hinder en praktische afspraken
Deze ingrijpende werken kunnen onmogelijk zonder hinder worden uitgevoerd. De impact van de werken is het grootst op de toegankelijkheid met de auto. Die zal voor een paar maanden immers vrij beperkt zijn.
Wie woont in de werfzone moet rekening houden met volgende praktische afspraken:
- Wie zijn wagen nodig heeft, zet deze tijdig buiten de effectieve werkzone. Doe dat voor 7 uur s ochtends zodat u niet ingesloten raakt of de uitvoering van de werken hindert.
- Wanneer mogelijk voorziet de aannemer na de werkuren plaatselijk doorgang voor bewoners.
- Voor de duur van de werken zijn opritten of garages slechts sporadisch bereikbaar. Zeker bij de opbouw van de nieuwe rijweg belet de werkuitvoering de toegang. Denk aan piketten met een hoogtekoord, betonnen boordstenen die moeten uitharden en voor aanzienlijke hoogteverschillen zorgen, enzovoort.
- Met de fiets (aan de hand) of te voet kan je als bewoner de werfzone voorbij. Let daarbij altijd goed op en maak oogcontact met de machinisten van bouwkranen en werfmachines.
- Heb je een levering, verhuis of dergelijke gepland? Spreek dan ruim vooraf een werfleider van Viabuild aan. Je vindt hen op de werf of in de bouwcontainers die zich vlakbij Parkwijk tegenover Transpico bevinden.
- Ook de vuilniswagen kan de werfzone niet in. Alle huishoudelijk afval moet je daarom buiten de werf plaatsen. Doe dit best al de avond voordien op één van de aangegeven punten op de kaart hieronder. Noteer op jouw afvalcontainer duidelijk jouw huisnummer zodat je deze makkelijk terugvindt. De afvalkalender wijzigt niet.
- We vragen om de aanwijzingen van de aannemer goed op te volgen, steeds voorzichtig te zijn en het geleverde werk niet te beschadigen.
De Lijn
Bussen van De Lijn volgen een omleiding. De buslijnen 295 en 298 rijden vanaf dan om via onder andere de s Herenbaan, Boomsestraat, Kwaede Wielstraat en passeren zo nog aan het station.
Check jouw route voor vertrek op delijn.be of via de app!
Handelaars
De handelaars van de Matenstraat blijven bereikbaar. Blijf dus zeker lokaal winkelen!
Heb je vragen?
- Check dan zeker ook de FAQ.
- Stuur een mail naar matenstraat@niel.be of bel 03 451 11 10.
Blijf op de hoogte via onze digitale nieuwsbrief.
Het verdere verloop van de werken en eventuele wijzigingen aan timing of verkeerssituaties, kan je op de voet volgen via onze digitale nieuwsbrief. Schrijf je in via niel.be/nieuwsbrieven/inschrijven en selecteer 'Matenstraat'. Zo ontvang je de laatste updates over dit project Heraanleg Matenstraat voortaan rechtstreeks in jouw mailbox.
FAQ
Tijdens de infovergadering in april 2021 kregen omwonenden de kans om vragen te stellen en opmerkingen te formuleren. De belangrijkste vragen en feedback hierop, aangevuld met meer recente updates, vind je terug bij onze 'veelgestelde vragen'
Telramen-project
Om de verkeerssituatie in onze gemeente objectief in kaart te brengen, start ons lokaal bestuur met een Telramen-project. Aan het raam van tien geselecteerde bewoners in de straten rond de Matenstraat zullen er verkeerstellers bevestigd worden om gedurende de werken de voetgangers, fietsers, autos en zwaar verkeer te tellen en de gemiddelde snelheid van autos te registreren.
Op die manier zullen we de impact van de werken en bv. sluipverkeer, overdreven snelheid of zwaar verkeer goed kunnen monitoren. De resultaten kunnen als basis dienen voor eventuele te nemen maatregelen ter bevordering van de verkeersveiligheid en een vlotte doorstroming tijdens de werken in de Matenstraat. Maar ook voor de verdere vormgeving van het mobiliteitsbeleid in Niel is de vergaarde informatie bijzonder waardevol.
Bijlagen
- JUNI2024-Matenstraat-Niel-folder [4,9Mb] (pdf)
- 461388-5006_O_MEDIA-(4.1) GP WEG [1,5Mb] (pdf)
- 461388-5006_O_MEDIA-(4.2) GP WEG [3,1Mb] (pdf)
- 461388-5006_O_MEDIA-(4.3) GP WEG [2,3Mb] (pdf)
- 461388-5006_O_MEDIA-(4.4) GP WEG [3,7Mb] (pdf)
- 461388-5006_O_MEDIA-(4.5) GP WEG [1,8Mb] (pdf)
- Plan typedwarsprofielen [538,4Kb] (pdf)
- Plan wegenis-compressed [7,7Mb] (pdf)